Lørdag den 25. og søndag 26. juni arrangerte NMK Rana Hæhre tunnel cup i nydelig sommervær på Røssvoll Motorstadion. Noen av deltakerne tok med seg familiene og benyttet anledningen til en fin campinghelg.
I bilsporten konkurreres det i to hovedklasser, Rallycross og Bilcross. I Rallycross brukes bil i en langt høyere standard og prisklasse. Prisene her kan ligge på fra et hundre tusen kroner opptil fem hundre tusen, kanskje seks hundre tusen. I Bilcross opereres det med langt billigere biler. En vesentlig forskjell mellom klassene er at i Bilcross må eierne av bilene stille dem til salgs for ni tusen kroner hvis det melder seg kjøper etter et løp. Dette for å holde nivået nede slik at de som ønsker å delta i sporten, kan ha mulighet til det.
I klassen Rallycross har bilene motor på fra 250 hestekrefter og oppover. Disse bilene er ikke til salgs på samme måte som i Bilcross.
Det gjelder samme sikkerhetskrav i begge klassene.
I helga ble det også konkurrert i klasse Junior. Her brukes biler i klasse Bilcross.
Det var sponsing fra entreprenør Hæhre tunnel som gjorde det mulig for NMK Rana å arrangere helgens billøp.
AKTIVT BILSPORTMILJØ
Freddy Hanssen i NMK Rana forteller at det er et meget godt og stort miljø i Rana og i Hemnes.
– Fra Finneidfjord og Korgen har vi deltakere som har vært med i mange år. Det er Nordlandscupen som er hovedkonkurransen vår. Den kjøres på fire forskjellige steder i Nordland med to helger pr. sesong på hver av plassene Brønnøysund, Grane, Mo og Sulitjelma. I alle helgene kjøres det både lørdag og søndag. Løpene er spredt utover hele sesongen og omfatter bare biler i klassen Bilcross, sier Freddy som har jobben som speaker ved løpene på Røssvoll. En oppgave som han løser på en meget spirituell måte.
Sikkerheten til førerne er ivaretatt av nasjonale, formidable krav.
– Det kreves veltebur i bilene, det skal være sekspunkts sikkerhetsseler, og det kjøres med hjelm og nakkekrage. Det skal være brannsikre klær og bilene er kledd innvendig med brannsikkert materiale. Foran hvert løp er det kontroll og hvis det avdekkes mangler, kan deltakeren bli nektet start, forteller en meget entusiastisk representant for bilsporten.
Det er ambulanse til stede ved hvert løp. Førere som har vært involvert i velt eller kollisjoner, har plikt til å kontakte ambulansepersonale for sjekk.
For de som vil prøve seg i Bilcross, er det to muligheter for å anskaffe seg et egnet kjøretøy. Man kan enten bygge sin egen bil, eller man kan legge inn et bud på ni tusen kroner på en bil som har deltatt i et løp. Det siste er fullt lovlig etter regelverket. Men det er ikke sikkert at du blir den store helten til den forrige eieren.
HARD KONKURRANSE, MEN GODT MILJØ
For de som gjerne vil komme høgt opp på resultatlisten etter en sesong i Nordlandscupen gjelder det å delta i flest mulige løp. Det medfører at mange helger må tilbringes ved et baneanlegg. Mange løser dette ved å gjøre slike helger til familieforetak. Da kommer man i bobiler og flotte busser ombygd til formålet. I leirområdet er det tett med partytelt av høg standard, og det grilles heftig.
– Det er et meget godt miljø innen denne sporten, forteller Morten Kyllingmo. Vi er her hele helga, griller og har det kjempekoselig sammen med de andre deltakerne. Det er vanlig at de fleste helgene i sommerhalvåret går med til dette. Men i år har jeg trappet litt ned og tar det mer rolig, fortsetter han.
Bilcross behøver ikke å være uoverkommelig kostbart. Unngår man havari på bilen, kan man komme fra sporten innenfor rimelige grenser. Ni tusen kroner er ikke all verden for en trivelig hobby.
– Vi deltar også i løp som går i Sverige. Her er det pengepremier av slik størrelse at det har betydning, sier Morten.
For de som er interessert i tøff bilkjøring er det vel verdt å overvære et slikt billøp. Vanlige skrevne og uskrevne trafikale regler gjelder ikke her. Og det bærer kjøretøyene preg av. Bulker og skrammer i karosseriet er sikre kjennetegn. Det har liten hensikt å stille med en blankpolert bil på startstreken.
Spesielt i starten er det viktig å sikre seg en god posisjon. Da blir det gjerne knuffinger i inngangen til første sving, så her gjelder det å være tøff og holde på sin rett. Og gjerne litt til. Ofte ser man kollisjoner som medfører at en bil snurrer rundt eller havner utenfor banen. Gjerne på taket. Slike syn fryder alle som har et snev av en bilbølle i seg,
– Det kan nok hende at temperamentet ta overhånd hos en deltaker slik at han oppfører seg ufint overfor konkurrentene, men det hører til sjeldenheten. Vi er her for å ha det artig og kose oss, forteller Morten Kyllingmo som vant Åpen klasse både lørdag og søndag.
Av andre deltakere bosatt i Hemnes, kan nevnes Hans J. Brygfjeld som ble nr. 2 i søndagens Rallycross, Kenneth Lyngås som ble nr. 4 i lørdagens Åpen klasse og nr. 10 i samme klasse på søndag, og Marianne Asphaug som ble nr. 10 i lørdagens Åpen klasse og nr. 8 i samme klasse på søndag.