Avisa Hemnes
2 minutter lesetid

Kommer i mål

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Det er mye som skal på plass for at Arctic Race of Norway skal kunne gjennomføres plettfritt. Rytterne skal jo komme seg avgårde og i mål. Det sørger Anne Christine Mohn for.

Mohn er en av fem gruppeledere for den tekniske staben i Arctic Race of Norway.

– Vi har ansvaret for rigging av start- og målområder, samt skilting av sprint- og langesoner i løypa. Her er det viktig at alt blir perfekt, forteller Mohn.

Nylig var Mohn og de andre lederne i Frankrike for å treffe sine overordnede samt få et innsyn i hvordan slik rigging gjøres i et av de store, klassiske rittene, Criterium du Dauphine.

– Der fikk vi følge etappen fra start til mål, og fikk nyttig inspirasjon for å finpusse detaljene rundt riggingen. Rittet arrangeres ASO, som også arrangerer Arctic Race, så mange av franskmennene som jobbet med Criterium du Dauphine kommer til oss for å arrangere Arctic Race. Det er veldig fint å få møtt dem på forhånd, smiler Mohn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han er øverste ansvarlige for målområdene i Arctic Race of Norway, og han gleder seg veldig til å komme til Nord-Norge i august.

Anne Christine Mohn

En av de Mohn møtte i Frankrike er Guillaume de Premont.

– Han er øverste ansvarlige for målområdene i Arctic Race of Norway, og han gleder seg veldig til å komme til Nord-Norge i august. Det gjør også resten av arrangørstaben, og ikke minst rytterne, som konkurrerer om å få være blant de som får være med laget sitt til oss, sier Mohn. ? Det sier noe om statusen dette rittet har fått i sykkelverdenen.

Trenger flere

Mohn forteller at det totalt trengs 41 frivillige som skal sørge for problemfri start- og målgang for sykkelrytterne.

– Vi har mange på plass, men trenger ennå noen flere frivillige. Om noen har mulighet for å være med hele rittet fra onsdag til avslutningsfesten søndag kan de gjerne ta kontakt med meg. Det gir en utrolig mulighet for å komme tett innpå den aller mest spennende delen av Arctic Race of Norway.