Det er mye som skal på plass for at Arctic Race of Norway skal kunne gjennomføres plettfritt. Rytterne skal jo komme seg avgårde og i mål. Det sørger Anne Christine Mohn for.
Mohn er en av fem gruppeledere for den tekniske staben i Arctic Race of Norway.
– Vi har ansvaret for rigging av start- og målområder, samt skilting av sprint- og langesoner i løypa. Her er det viktig at alt blir perfekt, forteller Mohn.
Nylig var Mohn og de andre lederne i Frankrike for å treffe sine overordnede samt få et innsyn i hvordan slik rigging gjøres i et av de store, klassiske rittene, Criterium du Dauphine.
– Der fikk vi følge etappen fra start til mål, og fikk nyttig inspirasjon for å finpusse detaljene rundt riggingen. Rittet arrangeres ASO, som også arrangerer Arctic Race, så mange av franskmennene som jobbet med Criterium du Dauphine kommer til oss for å arrangere Arctic Race. Det er veldig fint å få møtt dem på forhånd, smiler Mohn.
En av de Mohn møtte i Frankrike er Guillaume de Premont.
– Han er øverste ansvarlige for målområdene i Arctic Race of Norway, og han gleder seg veldig til å komme til Nord-Norge i august. Det gjør også resten av arrangørstaben, og ikke minst rytterne, som konkurrerer om å få være blant de som får være med laget sitt til oss, sier Mohn. ? Det sier noe om statusen dette rittet har fått i sykkelverdenen.
Trenger flere
Mohn forteller at det totalt trengs 41 frivillige som skal sørge for problemfri start- og målgang for sykkelrytterne.
– Vi har mange på plass, men trenger ennå noen flere frivillige. Om noen har mulighet for å være med hele rittet fra onsdag til avslutningsfesten søndag kan de gjerne ta kontakt med meg. Det gir en utrolig mulighet for å komme tett innpå den aller mest spennende delen av Arctic Race of Norway.