Nå utfordres både næringsliv og frivilligheten til felles dugnad i forbindelse med sommerens store sykkelritt, Arctic Race of Norway.
– De tre foregående årene har rittet bl.a. besøkt Lofoten, Nordkapp og Senja og målbundet tilskuere i over 180 land. TV-bilder som viser verdenseliten i sykkel med den spektakulære nord-norske naturen som kulisse og med et yrende folkeliv av entusiastiske mennesker på sidelinja, har således gått sin seiersgang verden over, forteller Hemnes kommunes prosjektleder for Arctic Race of Norway, Marit Valla.
Både 12. og 13. august passerer verdens beste sykkelryttere gjennom Hemnes, men det er spesielt etappen som har målgang på toppen av Korgfjellet som har fått fram superlativene. Den ble allerede under lanseringen av årets løypetrase stemplet som «kongeetappen» av tidligere verdensmester på sykkel, Thor Hushovd.
– Gjennom god tilrettelegging, med spennende aktiviteter langs løypa og i målområdet på Korgfjellet, ønsker Hemnes kommune å bidra til fortsatt god omdømmebygging for Nord-Norge generelt, og for Helgeland og Hemnes spesielt, sier Valla.
Både arrangøren og kommunens folk forventer storinnrykk i fjellet i forbindelse med rittet, det rigges derfor for å kunne ta imot et femsifret antall, mange av disse kommer trolig til å overnatte i telt på fjellet.
– Ved å lage et festivalområde med serveringstelt, markedsområde og mulighet for underholdning fra scene og storskjerm, ønsker vi å gi lokalt næringsliv og kulturliv en unik arena for å vise seg fram. Målet er at alle involverte skal sitte igjen med en god opplevelse av arrangementet, og med et godt inntrykk av Hemnes som en kommune full av skaperglede og gjestmilde, kreative folk, sier prosjektlederen.
Hemnes kommune har bevilget 750.000 kroner til å arrangere Arctic Race i Hemnes. I tillegg stiller kommunen opp med en del ekstra ressurser til nødvendig prosjektledelse.
Valla forteller at målgang på Korgfjellet krever mye tilrettelegging både når det gjelder areal, wifi, strøm, toaletter, renovasjon, beredskap og transport.
– Noe av dette, samt alt av øvrig aktivitet som bl.a. storskjermer og profilering, må vi derfor finne eksterne midler til.
I klartekst betyr det å hente inn økonomiske støttespillere. Prosjektlederen forteller at de jobber intenst med å få på plass avtaler med sponsorer som ønsker å være tilstede på Korgfjellet.
– I tillegg går det i disse dager ut et tilbud til det lokale næringslivet om å være med på en dugnad der alle
bidrar litt, slik at kommunen kan vise seg fra sin beste side både før, under og etter arrangementet. Vi ønsker blant annet å få opp profilbanner i lyktestolper langs E6 og på andre sentrale steder langs løypa.
De seks arrangørkommunene på Helgeland har blitt enige om et felles banner som skal profilere regionen.
– Her vil noen bannere profilere Arctic Race spesielt, men de fleste vil være tidsnøytrale og kunne brukes flere år framover. Vi i Hemnes håper å få opp slike bannere allerede i juni, hvis økonomien tillater det, forklarer Valla, og føyer til at hvert banner med fester koster ca. 2.000 kroner.
Selger Kongeetappen
Etter at Hushovd døpte den tredje etappen i årets Arctic Race for Kongeetappen har dette blitt bevisst brukt i profileringen av Hemnes. Nå ønsker kommunens folk at flere skal benytte begrepet i egen markedsføring.
– Hilde Sletten er grafisk designer fra Hemnesberget og en av ildsjelene i den lokal Info- og profilgruppa til Arctic Race. Hun har på frivillig basis tegnet en leken logo som vi håper at mange vil bruke fram mot rittet, sier en entusiastisk Valla, som forteller at alle bedrifter, lag og foreninger nå vil få tilsendt et tilbud om en sponsorpakke.
– Men det blir ikke helt gratis?
– Det er litt valgfritt, ved å kjøpe en sponsorpakke til et valgfritt beløp på minst tusen kroner kan logoen benyttes. I tillegg blir det mulig å få trykket opp egne t-skjorter eller andre effekter der kongeetappelogoen kan kombineres med bedriftens egen logo. Alle som bestiller sponsorpakken blir også med i to annonser i Avisa Hemnes, og i tillegg også få et stort klistremerket merket «Vertskapsbedrift» med den offisielle logoen til Arctic Race of Norway.
Hun forteller at Harstad benyttet samme løsning med stor suksess i 2015. Denne logoen er ellers forbeholdt Arctic Race selv samt deres hovedsponsorer.
– Dere trenger ikke bare penger, men også hender?
– Ja, det er mange dyktige hemnesværinger som siden januar har lagt ned timevis av frivillig innsats i forskjellige arbeidsgrupper i forbindelse med rittet, og det er mange gode ideer for å få til et særdeles minnerikt Arctic Race. Vi trenger allikevel flere frivillige for å komme i mål, og oppfordrer derfor alle som har lyst til å bidra i denne dugnaden til å melde seg via websiden www.hemnes.kommune.no/arn, avslutter en travel prosjektleder.
Selv om «salget» nettopp har startet har allerede de første sponsordeltakerne meldt seg.
– For oss var dette veldig enkelt. Vi har profilert oss helst siden 1979 på ulike måter, det tror jeg har vært avgjørende for å nå ut til nye kunder og bli synlig i markedet, forteller Rune Vasdal.
Han har drevet med transport og entreprenørvirksomhet gjennom mange tiår, og selv om han bare er et par måneder unna pensjonistalder ser bedriften fram mot nye muligheter.
– Det kommer masse mennesker i tillegg til at det blir sett av millioner på fjernsyn. Om ikke tv-titterne kommer stormende for å kjøpe våre tjenester så kan det vel dukke opp en og annen for øvrig. Dette kan bli et viktig løft for lokalmiljøet, bare vi vet å benytte oss av sjansen, forklarer Vasdal.