200 tunneler i Norge er under oppgradering, nå har turen kommet til Korgfjelltunnelen.
Ifølge en pressemelding fra Statens Vegvesen har oppgraderingen startet, og fra ettermiddagen mandag 9. mai ble det først meldt om totalstengt tunnel. Nå har vegvesenet moderert seg en smule, fram til 18. mai skal tunnelen være åpen i tidsrommet 06.00-18.00.
I motsetning til under oppgradering av tunnelene ved Bjerka og Finneidfjord blir det ikke ventetid og følgebil, men derimot omkjøring på gamle E6 over Korgfjellet.
Korgfjelltunnelen sto ferdig høsten 2005, og er 8.533 meter lang. På grunn av nye krav til sikkerhet skal den nå få mer lys i innkjøringspartiene, rømningslys, flere nødstasjoner med telefon og brannslukkerapparat, kamera slik at Vegtrafikksentralen kan overvåke tunnelen, og bommer som kan slippes ned dersom tunnelen må stenges. Det blir også gjort tiltak som kan hindre skadeomfanget ved en eventuell påkjørsel mot tunnelveggene.
Arbeidsperiode
Arbeidene er i gang og vil i hovedsak være gjennomført før vinteren.
– Vi vil at arbeidet med å få sikrere tunneler skal være til minst mulig ulempe, men er nødt til å stenge i perioder for å kunne arbeide trygt og effektivt. I Korgfjelltunnelen kan vi utnytte tida maksimalt med arbeid også på nettene, forteller byggeleder Stian P. Rystad i Statens vegvesen.
Én av utfordringene i prosjektet er at flere av tunnelene ikke har reelle omkjøringsmuligheter.
– I dette tilfellet har vi en grei omkjøring på gamle E6 over fjellet.
Det er omkjøring via gammel E6 over Korgfjellet i periodene tunnelen er stengt.
– Hovedtyngden av oppgraderingen i Korgfjelltunnelen skal etter planen være ferdig før vinteren setter inn. Etter dette vil det likevel bli behov for oppfølging og justering av nytt utstyr, sier Rystad.
Tolv tunneler på Helgeland og i Salten
Det er Scanmatic Elektro AS som utfører arbeidene for Statens vegvesen. Firmaet skal oppgradere tolv E6-tunneler på Helgeland og i Salten til en sum av 143 millioner kroner.
På Helgeland har Pytjehåjen og Breivikhammertunnelen allerede fått en oppgradering. Arbeidene pågår i Nordmarktunnelen, Nessettunnelen, Finneidfjordtunnelen, og til høsten starter de i Illhøllia.