Avisenes opplagstall for 2015 viser at Avisa Hemnes har en moderat tilbakegang. 20 færre aviser har blitt solgt hver uke, det er ikke redaktøren helt fornøyd med. Det godkjente opplagstallet endte på 1.552.
– Vi har kanskje trodd at abonnementsbasen skulle være vedlikeholdsfri og hatt alt fokus på produktet. Vi har for så vidt allerede rettet opp «feilen», og med litt aktivt salg skal vi nå ha vunnet inn det tapte og litt til, forteller daglig leder og ansvarlig redaktør, Knut Martinsen som erkjenner at han har vært mer redaktør enn daglig leder gjennom fjoråret.
– Vi hadde fokus på produktet, og ikke nødvendigvis å selge det. Vi satset blant annet rimelig tungt på kommunevalget, og gjennomførte tre meningsmålinger. Jeg håper leserne opplever at avisa har løftet kvaliteten gjennom året, noe vi skal fortsette med.
Også markedsansvarlig, Bjørn Sverre Falch, har dratt nytte av at leserne har fått et bedre produkt.
– Vi har merket en økning på annonsering i løpet av året. Jeg tror det er flere årsaker, men det faktum at våre lesere avsetter god tid til å lese hele avisa gir god valuta for annonsørene. Kvalitet på produktet gir over tid effekt i alle inntektskanaler, hevder han.
Nedgangen for Avisa Hemnes er på en drøy prosent. I snitt har avisene i Nordland mistet 6 prosent av opplaget i 2015, det samme snittet finner vi på Helgeland der spesielt Helgelendingen opplever juling med en tilbakegang på drøyt 10 prosent.
– Hvordan ser du framtiden, skal det satses mer digitalt?
– Vi har begrensede ressurser, både til å produsere og ikke minst til å eksperimentere. Mange aviser har selv pratet ned papirproduktet gjennom flere år, dette har medført en kundeflukt, både blant lesere og annonsører. Vi har vært bevisst på å være avventende på den digitale plattformen, den kan gi kjappe nyheter, men svært begrensede inntekter. Noen må betale for journalistikken, folk betaler stadig mer på ulike digitale produkt som musikk, film og sport. Her har ikke avisene lykkes med å flytte betalingsvillighet fra papir til nett, forklarer Martinsen.
– Betyr dette at Avisa Hemnes ikke satser på nett?
– Vi satser selvsagt også på nett. Vi ser det derimot ikke som en erstatning for hovedproduktet på papir, men som et supplement. En rekke saker vi dekker blir bedre med både video og fotoserier, da bruker vi nettet i tillegg til papir. Ellers benytter vi nettet for nyhetssaker som bør ut kjapt. Målet er å vokse på nett, sakte men sikkert.
Fortsatt papiravis
Redaktøren mener at papiravisenes død er betydelig overdrevet.
– Papiravisene kommer til å leve videre i mange år. Det er en tydelig forskjell her mellom de små lokalavisene og riks- og regionsavisene. De konkurrerer i stor grad om de samme nyhetene, og det blir viktig å være først. Vi opplever at kundene foretrekker papir, enn så lenge, og vi skal selvsagt levere det kundene etterspør. Vår profil er mer dybde og bredde enn nyheter, litt mer magasinpreg. Jeg tror allikevel at framtiden vil bli digital, det dukker stadig opp nye muligheter som kan gi spennende løsninger i framtiden, sier Martinsen, og peker på at dagens løsninger fungerer dårlig for leserne:
– Hver avis har sitt innloggingssystem og man blir møtt med betalingsvegger i alle retninger. På tross av intense kampanjer for å selge elektroniske abonnement har opplagstallene gått ned for de fleste. For både film og musikk finnes det løsninger som gir tilgang til ulike titler med en innlogging og ett betalingspunkt. Jeg tror nok løsningen for avisene også blir noe slikt, der man betaler litt for hver sak.
– Er det plass for Avisa Hemnes i framtidens avisverden?
– Absolutt, i et samfunn der riks- og verdensnyheter når deg på få minutter er det de nærmeste nyhetene som blir vanskeligst tilgjengelig. Vi skal fortsette å levere kortreiste nyheter, og med en bredde og dybde som ingen andre kan tilby. Jeg tror Avisa Hemnes er viktig for lokal identitet, det viser også tallene rimelig klart. Vi ble på kort tid største leverandør av avis i Hemnes, en stilling vi siden har styrket år for år.
– Andre aviser opererer med lesertall, hvordan ser deres tall ut?
– Lesertallene er hentet fra markedsundersøkelser. Vi har ikke vært med på disse undersøkelsene, men vi vet at vi hadde en god dobling av trafikken på nett i 2015. Vi regner derfor med at vi totalt sett har en vekst også i fjor.
De små lever videre
Landets aviser er organisert i to ulike organisasjoner, MBL og Landslaget for Lokalaviser, LLA.
De over 100 lokalavisene tilknyttet LLA har et samlet netto-opplag på rundt 330.000 eksemplarer. Rune Hetland, generalsekretær i LLA, sier at lokalavisene står meget sterkt i befolkningen:
– Opplagstallene viser at det er krevende tider også i lokalavisene. Samtidig gjøres det et godt arbeid for å finne betalingsløsninger på papir og nett, som jeg tror vil slå positivt ut på opplagsutviklingen. Det viktigste er at lokalavisene hver uke byr på relevant og aktuell journalistikk i lokalsamfunnet. Siste året har vi blant annet sett at lokalavisene gjør en meget god jobb med kommunestyrevalget og nå integreringen av flyktninger i lokalsamfunn landet rundt. Lokalavisene er lim og lupe, sier LLAs generalsekretær Rune Hetland.