• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Avisa-Hemnes-logo

Storkjefta, utfordrende og omtenksom!

  • Nyheter
  • Fritid
  • Debatt
  • Tips oss
Meny
  • Nyheter
  • Samfunn
  • Næring
  • Debatt
  • Hemnesfolk
  • Fritid
  • Minneord
  • E-avis
  • Kryssord
  • Gratulasjoner
    • Send inn gratulasjon
    • Se gratulasjoner
  • Avisa Hemnes Appen
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Tips oss
  • Om Avisa Hemnes
  • Annonsere?
  • Personvern
NYHETER
2 minutter lesetid

Gjennomslag for Jern-Erna

Jern-Erna er første TBM på 22 år i drift i Norge. LNS har nå tatt til seg kunnskap de håper å få bruke på flere tunnelprosjekt.
Jern-Erna er første TBM på 22 år i drift i Norge. LNS har nå tatt til seg kunnskap de håper å få bruke på flere tunnelprosjekt. Foto: Se Nor AS
Knut Martinsen
Ansvarlig redaktør
Publisert: 10 desember, 2015 15:27
Oppdatert: 10 desember, 2015 15:27
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

I ettermiddag spiste TBM-en Jern-Erna seg gjennom de siste steinmassene. Det er hull i fjellet.

Leonhard Nilsen & Sønner (LNS) og Statkraft feiret i dag gjennomslag i tilløpstunnelen mellom Nedre Røssåga kraftstasjon og Fallforsen. En rekke ansatte og leverandører samlet seg i et telt like ved målsnoren og fikk følge begivenheten på direkten via storskjerm.

En rekke flasker med alkoholfri champagne sto klar, noe administrerende direktør Frode Nilsen i LNS påpekte var første alkoholfrie gjennomslag noen gang.

– Det er 22 år siden sist en TBM ble brukt i Norge, jeg er derfor både glad og stolt over anledningen. I tillegg har vi hatt gjennomslag i utløpstunnelen i dag, og dermed er det gjennomslag gjennom hele vannveien, fortalte Nilsen.

Jern-Erna har spist seg gjennom 7.652,7 meter med fjell, og direktøren påpekte at dette var et godt miljømessig tiltak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Gjennom å bruke TBM har vi brukt et tverrsnitt på 41 kvadrat istedenfor 63 kvadrat med konvensjonell drift. Dermed har vi spart 200.000 kubikk med masser fra å bli tatt ut. I tillegg har vi benyttet et conveyorbelte som har spart oss for 50.000 billass, sa Nilsen, og tilføyde at LNS nå har tilegnet seg kunnskap som gjør at de skal jakte nye TBM-oppdrag.

Jern-Erna skal nå returnere til Vesterli. Først skal borehodet demonteres og løftes opp, deretter skal TBM-toget rygge tilbake gjennom tunnelen. Turen på 7,6 kilometer forventes å ta tre måneder.

Du vil kanskje også lese

Ingen relaterte artikler.

Kontakt

Adresse:
Korgsjøen 5B, 8646 Korgen

Tips:
tips@avisahemnes.no

om Avisa Hemnes
Knut Martinsen
Ansvarlig redaktør
Send epost
977 97 333‬

Ellen Rabliås
Journalist
Send epost
907 29 849‬

Rune Furuhatt
Redaksjonssjef
Send epost
412 99 615

Edel Annie Tverberg
Journalist
Send epost
976 60 449‬

Avisa Hemnes er en partipolitisk uavhengig ukesavis som skal formidle nyheter i Hemnes kommune.

Personvernerklæring
Avisa Hemnes arbeider etter Vær varsom-plakatens regler for god presseskikk. Avisa Hemnes har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Avisa Hemnes logo
Avisa Hemnes © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no