Tirsdag formiddag skal den 200 tonn tunge trafoen som er ankommet sjøveien til Finneidfjord, fraktes med fraktevogn til Korgen og Nedre Røssåga kraftstasjon.
Statnetts transportbåt, Elektron II, ligger ved kai og lasten er en 200 tonns transformator, som de har hentet i Rotterdam i Nederland. Transformatoren står på ei transportvogn med 28 sett hjul for å lette trykket på veien.
Forsinket
Skipper på Elektron II, Ivar Tøsse, forteller at de egentlig skulle fraktet trafoen på dagtid, men på grunn av tåke på Trondheim lufthavn er ikke bakkemannskapet fra Statnett kommet seg fram og er på tur i bil fra Gardermoen til Hemnes.
–Ellers har turen fra Rotterdam til Finneidfjord gått fint?
–Ja, men vi tok turen gjennom Kielkanalen via Østersjøen og gjennom Skagerak. Denne tunge lasten gjør oss sårbar for grov sjø, derfor tok vi den ruta, forteller Tøsse.
–Hvor lang tid brukte dere oppover?
–Vi lastet opp i Rotterdam på mandag og ankom i går kveld, søndag. Nå skal trafoen fraktes til Korgen i natt. Deretter laster vi på vogna igjen og går tilbake til Nederland, der skal vi hente en ny trafo som skal til Holmestrand, forklarer skipperen på Elektron II. Det store frakteskipet, som har en besetning på seks, fyller 50 år i 2018, ifølge skipper Tøsse.
Tung transport
Øyvind Jørgensen hos Statnett er med på landtransporten, og forteller at de regner med å bruke rundt én time pr. mil, kanskje mer. Det vil si at transporten til Korgen og tilbake til Finneidfjord vil være unnagjort på rundt fire timer.
Transporten vil trolig starte tirsdag formiddag.