Frodig humper og hull i veiene er et like sikkert vårtegn som spirende knopper og kvitrende fugler.
I disse dager er det stor utfart, både bil og bilister møter på de sagnomsuste telehivene.
– Jeg var kjørende i Mosjøen og der var det vanvittig mange og store. Det verste er hvis man glemmer seg bort og ikke bremser ned i tide. På en del av veien til hytta blir det gjørme når det er vårløsning. En gang satset jeg på at det skulle gå bra og tok fart. Det ble bråstopp! Bilen måtte stå der til ble frost, først da fikk vi den opp. De plagene bilen pådrog seg den gangen, har den senskader etter enda, det er jo selvsagt ergerlig. Telehivene er også en del av våren, som alltid har vært der. Det blir heldigvis bedre, sier Elisabeth Jørgensen Linvik på vei til påskeferien ved Røssvatnet.
Kurt Olsen er også en av de mange som skal tilbringe fridagene i fjellet.
– For oss som er herfra er det nok ikke verst, men når det kommer folk som ikke er her så ofte og det dukker opp svære hull i veien uten at de vet det, er det nok verre. Det er irriterende at det ikke blir gjort mer underveis, nå forfaller det så mye at arbeidet nok blir langt mer omfattende og det antagelig må bygges helt nytt, mener Kurt.
Mekanikerne
Ved Korgen Servicesenter AS, er de ikke uvante med biler som har lidd overlast og trenger pleie.
– Enda har det ikke vært så fryktelig mange skader, men noen har det vært. Det pleier å bli flere lenger ut i
vårløsningen, forteller Ståle Lien.
– Skader man bunnpannen, kan det føre til motorhavari når oljen renner ut. Oppdager man noe slikt må man stoppe med en gang. Dekk og felger er også utsatte. Kjører man i et hull kan dekkene bli ødelagt og felgene kan få skjevhet, forteller Morten Kyllingmo.
– Det er ikke planlagt noen større veiarbeidsprosjekt, men vi jobber med å få mest mulig midler til blant annet Leirskar og Bjerkadalveien. Forbedringene av Hemnesveien har vært utsatt, men i løpet av året vil nok den være i gang igjen, forteller Arnstein Vindstad, veikontrollør i Statens vegvesen, som har ansvar for fylkesveiene og E6.