Hemnes kommune innfører overvåkning i kommunale scooterløyper. Til høsten får alle scootere egen registreringsbrikke som gjør jobben enkel for kommunen.
Fra 2016 vil de kommunale scooterløyper komme i drift. Det planlegges et omfattende løypenett, og for å ivareta de lovpålagte oppgaver med hensyn til sikkerhet og kontroller viser en kalkyle at dette kan bli en liten bombe i det kommunale regnskapet.
– Vi har kommet til at dette vil koste opp mot to millioner i året. Løypene skal være sikre, det betyr at de må vedlikeholdes og brøytes. Vi blir pålagt å ha ute oppsyn og kontroller, og vi sliter med å finne plass for dette i budsjettet, forklarer Jon Arne Leirvik hos Hemnes kommune.
– Betyr dette at det kan bli færre løyper?
– Ja, vi kan ikke legge løyper der vi ikke kan sikre en lovpålagt kvalitet. Vi har imidlertid nærmest snublet over et produkt som er under utvikling. Vi blir pilotkunde, og mot at produsenten får tilgang til alle data for å videreutvikle produktet blir det faktisk helt gratis for kommunen, forteller Leirvik.
– Dette medfører at alle som skal benytte løypenettet i Hemnes må være registrert, og får da tildelt en bombrikke, ikke ulikt den som mange har i bilen. Den vi tar i bruk er imidlertid langt mer avansert og gir langt flere muligheter. Den har blant annet innebygget GPS.
– Betyr dette at det blir innført betalingssystem i scooterløypene?
– Ja, det blir en mindre avgift. Dette er like mye for å øke sikkerheten, hevder Leirvik, og fortsetter:
– Vi kommer til å sette ut drøyt 100 passeringspunkt spredt rundt i løypene over hele kommunen. For hver passering vil det påløpe en avgift på fem kroner, og vi tror scooterførerne ser på dette som en helt grei løsning. Det som er viktigst for oss er dette med sporing via GPS. For hver gang du passerer en slik stasjon vil posisjonsdata overføres, og da fra din siste passering fra en annen stasjon. Slik vil vi kunne ta ut data om det skulle skje ulykker og ganske fort begrense søkeområdet.
– Hvor mye forventer dere å ta inn på dette?
– Det har vi ikke finregnet på, men vi forventer at mange kommer til Hemnes for å kjøre scooter når løypenettet åpner. Vi har bokstavelig talt havnet på kartet de siste årene, ikke minst gjennom Rabothytta. De som kommer langveisfra kommer trolig til å utnytte hele løypenettet, mens lokale fører trolig bare får et snitt på 10-20 passeringer en vanlig utfartsdag. En typisk lokal bruker har kanskje 20 utfartsdager gjennom sesongen. Vi håper at løypenettet skal trekke minst 1.000 førere totalt, og da er vi i overskudd, sier en fornøyd Leirvik.
? Disse dataene vil altså kunne plassere all kjøring nøyaktig på kartet, hva skjer om noen da viser seg å ha vært utenfor løypenettet?
? Vi har bare så vidt hatt noen samtaler med lensmannskontoret, og de ønsker å få koble seg på systemet. Det vil i så fall være forholdsvis enkelt, de kan logge seg på via internett og få sporfakta rett i et kartbilde. Ser de
spor som ikke følger løypenettet kan de bare klikke på kartet for å få nærmere opplysninger om hvilken scooter dette gjelder.
På lensmannskontoret ser det fram til å ta i bruk det nye systemet.
– Dette vil revolusjonere vår jobb. Nå kan jeg sitte varmt og trygt på kontoret og skrive ut forelegg, sier en entusiastisk Gaute Fagerheim ved Hemnes Lensmannskontor.
Hos Hemnes kommune søker de på scooterførere til å teste ut det nye systemet.
– Vi ønsker å få 10-15 førere til å teste dette ut nå i påsken, og har brikker klar. En liten gulrot er at de som deltar i testperioden vil få halv pris på bruk i både 2016 og 2017. Interesserte må ta kontakt i løpet av onsdagen, avslutter Leirvik.
I ukas papiravis kan du lese mer om saken, og intervju med selskapet som står bak oppfinnelsen.