Opplagstallene for 2014 er ikke lystig lesing for avishusene. Helgeland er intet unntak, kun Avisa Hemnes går mot trendene og fortsetter å øke.
For Avisa Hemnes peker pilene oppover, og en økning på drøyt 8 prosent gjør dem til den soleklare vinneren på Helgeland. For Helgeland samlet er imidlertid bildet langt mindre lystig lesing. På ett år har drøyt 10 prosent av papirleserne på Helgeland forsvunnet.
Nytt av året er at digitalt opplag er utskilt. Selv om disse tallene tas med demmer det ikke opp for frafallet blant leserne for de øvrige avisene på Helgeland. Denne endringer medfører at tallene ikke er direkte sammenlignbart, men gir en god indikasjon på utfordringen i bransjen.
Ansvarlig redaktør, Knut Martinsen, er naturlig nok stolt over tallene for Avisa Hemnes.
– Vi er selvsagt svært fornøyd med våre tall, spesielt i lys av den alvorlige utviklingen vi ser hos våre konkurrenter i året som har gått. Dette viser at vi har lykkes med vårt produkt, og fylt et behov som markedet har hatt, men ikke blitt tilbudt tidligere.
Ønsker mer vekst
– Vi er svært ydmyk overfor situasjonen, og kommer absolutt ikke til å slå oss til ro med dagens situasjon, vi har som mål å fortsette veksten. Vi kommer til å fortsette å satse på lokalt stoff, skrevet av folk med lokal kunnskap.
– Hvordan skal avisen fortsette å vokse i et synkende marked?
– Med flere lesere får vi muligheten til å satse tyngre og skape en enda bedre avis. Vi skal også lansere nye produkt, og ikke minst mer ut på nett. Vi øker nå gradvis antall saker i vår nettavis, i tillegg lanserer vi i disse dager vår elektroniske avis. Dermed får folk som ikke bor i nærområdet, eller som foretrekker å lese på nett, tilgang til papirutgaven i elektronisk format.
– Andre aviser har innført betalingsmur for sin nettavis, er det noe Avisa Hemnes kommer med?
– Nei, vi har ingen umiddelbare planer om dette i dag. Vi satser mot en annen profil på nett, der vi legger ut kjappe og aktuelle saker, og noen ganger kortere sammendrag av saker leserne kan fordype seg i når papiravisa kommer. Vi skal ikke konkurrere med vår egen papirutgave, men allikevel gi oppdateringer fra dagliglivet i Hemnes der leserne ikke behøver å betale inngangsbillett.
Markedsansvarlig Bjørn Sverre Falch ser også muligheter i et fallende marked.
– Det er en reel utfordring at det annonseres mer på nett. Samtidig er det viktig å huske på at mediebildet er mer nyansert enn som så, fremdeles er det mange som sverger til papiravisen og vil ha den. Vi får tilbakemeldinger som tyder på at leserne bruker god tid på å lese vår avis. Det virker som vår magasinpregede tilnærming er noe folk vil ha og at avisen leses grundig, det gjør at annonsene blir lagt merke til og når flere.