Etter kollapsen av Skjeggestad bru på E18 tidligere i uka skal nå 523 bruer i Norge gjennomgå en tilstandsrapport.
Statens Vegvesen melder at det er spesielt i områder med kvikkleire de nå tar en ekstra kontroll.
Statens Vegvesen poengtere at folk ikke behøver å frykte nye brukollapser.
– Det av vi nå sjekker masse bruer betyr ikke at disse er ansett for å være farlig. Vi sjekker årlig alle bruer over vann, og hvert femte år under vann. Undervannsundersøkelsene gjøres av innleide eksperter, og vi har et eget bruregister der data registreres, og om vi ser at undersøkelsene viser endringer setter vi inn tiltak, forteller Bjørn-Wiggo Hansen i Statens Vegvesen.
– Uhellet i Vestfold er veldig spesielt. Jeg kan ikke huske at noe lignende har skjedd tidligere, og trolig ble det utløst av eksterne forhold, forklarer han.
Kvikkleire kan endre struktur fra stabil masse til en flytende suppe ved bevegelser og utvasking av salt ettersom saltet stabiliserer massen.
– Røssåga er regulert, og vannstanden varierer. Kan dette gjøre brua over E6 i Korgen spesielt utsatt?
– Jeg kan ikke kommenterer enkeltbruer spesielt, men også denne brua sjekkes jevnlig, og om det har blitt registrert endringer ville det vært gjennomført tiltak, sier Hansen.
– Hvilke undersøkelser skal bruene nå gjennomgå?
– Nå går vi i arkivet og ser nærmere på de data vi har på hver enkelt bru i en risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS-analyse). Om ei bru er fundamentert på fjell vil den strykes fra lista. Vi ser på kart som viser forekomster av kvikkleire og andre forhold. Til slutt sitter vi igjen med en del bruer der vi sammen med geoteknikere må vurdere eventuelle tiltak på, avslutter Hansen.