Drøyt 100 elever ved Korgen sentralskole overmannet tall og regnesymboler. Med stor entusiasme ble sifrenes mystikk avslørt.
Ved skola arrangeres matematikkens dag en gang i året. Mellom- og ungdomskoletrinnet deltar og har en skoledag hver. Elevene møtes på tvers av klasserom og jobber i blandede grupper med mattefaget på en annerledes måte. Hele skolebygget taes i bruk og korridoren gjør også nytten som læringsrom. Oppgaver løses, nøtter knekkes og gangetabellen fremføres. Gruppene deles i jente og guttegrupper som har en uhøytidelig konkurranse seg imellom. Om det ikke blir full uttelling på antall poeng i matteoppgavene, er det også en viktig del av det hele å samarbeide godt og legge frem ilag, noe som også gir poeng. Et mylder av smilende og ivrige elever, ser ut til å ønske den matematisk varierte skoledagen velkommen. Innimellom er det tid for utelek og pause.
– Dette opplegget har vi holdt på med i noen år nå, det er blitt en tradisjon, forteller lærer Hanne Heggedal.
– Jeg holder på å regne ut hvor høyt og bredt huset jeg har tegnet skal være, sier Vetle Hardy Holck før han fordyper seg videre sammen med de andre på mellomtrinnet.