Mange avishus sliter i motgang, og kuttplaner kommer på løpende bånd. Men Avisa Hemnes merker lite til «Døden for papiravisene».
– Som nykommer og fersking i medieverden hadde vi ingen kunnskap om hvor rosenrødt det engang kan ha vært. Vi har måttet sloss hver eneste uke siden oppstarten, og sette tæring etter næring, forteller daglig leder Knut Martinsen som også innehar rollen som ansvarlig redaktør.
Han forteller om mange delmål, og de ser nå ut til å oppnås, en etter en.
– Første mål var selvsagt å komme med utgivelse etter å ha vært i drift i en måned. Det gikk greit takket være mange dyktige mennesker, men mål nummer to var det viktigste, sier han og sikter til kravene for å oppnå pressestøtte.
– Vi så egentlig tidlig at dette ikke kom til å by på problemer, så nå har vi ventet i spenning på de fordelte distribusjonstallene for hver enkelt kommune. For oss er det viktig å være størst på hjemmebane, selv om vi er en av landets minste aviser.
Tallene for distribusjon fordelt på kommune er nå klar. Med et opplag på 1.088 i Hemnes er regionavisa Rana Blad passert med 10 eksemplarer.
– Slikt skaper selvsagt jubel i en tynt befolket redaksjon, og er viktig for framtiden. At vi allerede i første driftsår greide dette er vi stolt over, men vi skal vokse videre. Vi har nådd alle mål så langt, men samtidig er vi mer opptatt av morgendagen enn gårdagen. Neste mål er å gå i overskudd i år, og så langt ser det lovende ut, sier Martinsen.
– Hva er planene framover?
– Første trinn videre er å øke bemanningen. I en tid da aviser kutter årsverk på årsverk går vi motsatt vei. Det er helt nødvendig om vi skal nå våre mål for neste år, flere lesere på alle plattformer.
– Som ukeavis har vi utfordringer når det gjelder nyheter. De nyheter vi presenterer på papir bør ikke være slike som er utdaterte når de blir lest. Tilbakemeldinger vi mottar tyder på at vi har truffet forholdsvis bra, ønsket vårt er at vi i framtiden skal få bedre tid til å gi leserne dagsaktuelle nyheter på nett.
– Økt satsing koster selvsagt, derfor ønsker vi enda flere abonnenter. Vi runder straks to år, og vi ser at det vi tilbyr er ønsket i markedet. I løpet av neste år vil avisa tilby en del nye muligheter som vi håper blir tatt godt imot, sier redaktøren.
– Hvilke endringer kan leserne se fram til?
– I dag bruker vi våre nettsider primært til å gi saker fra papirutgaven utvidet innhold. Vi har publisert mange videoer og fotoserier fra ulike arrangement rundt om i Hemnes. Vi ønsker å utvide denne satsingen sammen med mer nyhetsstoff. Målet er at Avisa Hemnes også skal bli størst på nett i Hemnes.
Nett har gitt store utgifter og små inntekter for norske aviser. Mange har derfor valgt å lage betalløsninger på nett, og flere har annonsert at de vil møte kundene med betalingsvegg i nær framtid.
– Også vi må ta inn over oss at vi ikke kan bruke penger uten at vi samtidig skaper inntekter. Vi kommer imidlertid ikke til å gjøre dette før vi samtidig kan gi leserne noe ekstra. Dette betyr at vi ikke kommer til å ta betalt for våre nettprodukter før vi kan gi kundene tilgang til et komplett historisk arkiv over papiravisene i elektronisk form, og selvsagt en elektronisk utgave av ukas avis på hver torsdag. Da kan abonnenter lese Avisa Hemnes uansett hvor de er, sammen med nyheter og annet innhold.
– Hvorfor lykkes Avisa Hemnes når så mange aviser sliter med reduksjoner og kostnadskutt?
– Vi har nærhet til lokalsamfunnene og unik tilgang til både hverdag og fest i Hemnes. Vi forsøker å dekke det aller meste som skjer, men får selvsagt tilbakemeldinger på at akkurat «mitt» tettsted har fått for liten publisitet. Disse tilbakemeldingene har vi fått fra alle postnummer, alle vil ha litt mer. Dette betyr at det er enda mer å skrive om, avslutter en svært fornøyd redaktør.