Avisa Hemnes
3 minutter lesetid

Positivt svar for flyplass

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Prosessen med ny flyplass på Hauan ved Mo i Rana går videre, og nå har Avinor fått positive svar på sine spørsmål til Samferdsels­departementet.

– Regjeringen er opptatt av å sikre en effektiv framdrift i arbeidet med ny flyplass ved Mo i Rana.

Vi ber derfor Avinor om å planlegge en stor, regional lufthavn.

Ketil Solvik-Olsen

Dette vil forbedre tilbudet og vil komme både folk og næringsliv i regionen til gode, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Bakgrunnen for pressemeldingen er at Samferdselsdepartementet i dag har sendt et brev til Avinor AS med presiseringer knyttet til selskapets videre arbeid med planlegging og utforming av en konsesjonssøknad for ny flyplass ved Mo i Rana.

Vil ha stor flyplass

Avinor skal ta utgangspunkt i en ny, regional lufthavn ved Mo i Rana som primæralternativ for det videre arbeidet med en konsesjonssøknad.

Den nye lufthavnen skal betjene fly som i dag opererer på de større flyplassene i landet, sier Solvik-Olsen.

I pressemeldingen sies det også at at man enda ikke kan avklare fremtiden for Kjærstad. Først etter en ekstern konsekvensutredning ved en ny lufthavnstruktur på Helgeland vil det bli klart hva som skjer med flyplassen i Mosjøen. I brevet fra Samferdselsdepartementet antydes det at denne prosessen skal være ferdigstilt første halvår 2015.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Finansiering senere

Avinor mener en konsesjonssøknad kan være klar høsten 2014, om visse forutsetninger er oppfylt. Dette finner Samferdselsdepartementet tilfredsstillende. Finansiering vil bli sett i sammenheng med den søknaden.

15 år siden siste nye flyplass

Margrete Snekkerbakken, divisjonsdirektør i Avinor, fortalte i april at oppdraget med å planlegge Hauan er omfattende, og vil legge beslag på store interne ressurser i Avinor i årene som kommer.

Det er 15 år siden Båtsfjord lufthavn stod ferdig, og siden da har det ikke vært bygd nye flyplasser i Norge.

Det har skjedd store endrnger, både på teknologisiden og på regelverksiden

Margrete Snekkerbakken

– Det har skjedd store endringer siden da, både på teknologisiden, men også på regelverksiden, sa Snekkerbakken. – Den nye flyplassen må sertifiseres etter det nye EU-regelverket som blir gjeldene fra i høst. Dette flyplassprosjektet blir derfor et av de første i Europa som legger til grunn det nye regelverket helt fra planleggings- og prosjekteringsstadiet.

Allerede i april sa Avinor at de ville ta utgangspunkt i det omfattende arbeidet som Polarsirkelen Lufthavnutvikling har gjort, og mente det ville være et godt fundament i det videre arbeidet. Det har altså Samferdselsdepartementet nå sagt seg enig i, og sier i pressemeldingen at dette er viktig for å sikre en god framdrift i den videre plan- og konsesjonsprosessen og for å unngå dobbeltarbeid.