I dag ble opplagstallene for fjoråret lagt fram. Nok en gang viser tallene at de små lokalavisene holder stand. Avisa Hemnes har nådd sine uttalte målsetninger, og er inne i det gode selskap.
Avisa Hemnes hadde i 2013 et opplag på 1.449. Det er langt mellom nyetableringer på papir, og avisa var eneste nykommer i Norge i fjor.
Vi er svært fornøyd med å ha nådd våre målsetninger med god margin i oppstartsåret, forteller ansvarlig redaktør Knut Martinsen.
Hva betyr dette for avisa?
Det betyr at vi har arbeidsro, vi har nådd vår første milepæl for å sikre en sunn og god økonomi. Produksjonstilskuddet, eller pressestøtten, er helt nødvendig for å drive en liten avis i Norge. Dette gjør at vi har svært mange små lokalaviser som vår i landet, og gir innbyggerne mulighet til lokale nyheter, forteller redaktøren.
Avisa Hemnes er medlem i Landslaget for lokalaviser (LLA). LLA organiserer de minste avisene i landet, totalt 111 aviser. Disse avisene opplevde en reduksjon i opplaget på gjennomsnittlig 0,8 prosent i fjor. De øvrige avisene i Norge er organisert i Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Disse avisene måtte tåle en nedgang på 4,4 prosent. Dette føyer seg inn i en langvarig trend der de større aviser går tilbake mens lokalavisene holder stand.
Både Rana Blad og Helgelands Blad går sterkere tilbake enn landsgjennomsnittet. Rana Blad har mistet 5,3 prosent av opplaget, mens Helgelands Blad har mistet hele 6,3 prosent.
I Nordland utenom Helgeland er det ti aviser organisert i LLA. Disse avisene har en marginal nedgang på 0,2 prosent. De større titlene som er organisert i MBL har i gjennomsnitt noe lavere nedgang enn for landet samlet, med 4,0 prosent.
Hva leser du av disse tallene?
Det bekrefter det inntrykket vi hadde før oppstart, at det avisleserne etterspør er kortreiste nyheter, og med bredde og dybde.
Riks- og regionale nyheter er tilgjengelig på både nett og fjernsyn, men de helt lokale nyhetene er det de små lokalavisene som leverer, derfor opplever ikke slike aviser det samme fallet i opplagstall som større aviser, mener Martinsen.
Hvordan ser framtiden for Avisa Hemnes ut?
Vi må fortsette å kjempe om hver eneste abonnent og hver eneste annonsekrone. Det er en tøff hverdag for alle i bransjen, og målet er selvsagt å lage en så god avis at vi får enda større opplag. Vi kommer gradvis til å øke satsingen på nett, og gi våre lesere både i pose og sekk, avslutter Martinsen.