Forrige uke ble stortingsproposisjonen om Veipakke Helgeland godkjent i statsråd. Dermed er oppstarten bare et stortingsvedtak unna, og om vedtaket blir fattet kan strekningen Korgen-Bolna påbegynnes allerede i 2014. Da vil bommene komme i 2015.
Reguleringsplanene for den sørlige delen av veipakken er enda ikke klare, dermed vil de to delpakkene av Veipakke Helgeland kommer på et senere tidspunkt.
Strekningen Korgen-Bolna er 125 km lang. Etter utbyggingen vil 62 km av strekningen være utbedret. Det vil bli bygget 15 km ny vei, og 47 km vil bli utbedret etter eksisterende trasé. Når veien er ferdig vil vanlige bilister bruke 11 minutter kortere tid på hele strekningen. Utbygningen vil etter planen være ferdig i 2018.
Mesteparten av utbyggingen kommer nord for Mo i Rana, men ca. 4,8 km vei mellom Urlandå og Skamdalen vil bli utbedret. I tillegg kommer det utbedring av kryss i Korgen, samt bygging av gang- og sykkelveier både i Hemnes og Rana. I Hemnes er planen å gjøre det mulig for myke trafikanter å komme seg fra Bjerka til Finneidfjord uten å være på E6.
Veipakken har vært omdiskutert på Helgeland, og Hemnes kommune godtok ikke planene slik de ligger nå. Dette ser departementet bort ifra, og henviser blant annet til at ingen av bommene blir stående i Hemnes kommune.
BOM i 2015
Bommene mellom Korgen og Bolna vil etter proposisjonens planer komme opp i 2015. Det blir tre bommer, plassert i Skamdalen, på Reinforsheia og på Krokstrand. Takstene for disse vil bli henholdsvis 15, 20 og 40 kroner. Det gis 10% rabatt ved bruk av AutoPass-brikke. For en pendler til Mo i Rana, med 220 arbeidsdager i året vil dette bety 5.940 kroner i årlige utgifter. Når de neste delene av veipakken kommer i gang må en pendler til Mosjøen forvente å få 7.920 i årlige utgifter.
Hvis alt går etter planene vil bommene bli stående i 15 år. De kan bli stående lengre hvis prosjektene går på en økonomisk smell.
Totalsummen for Veipakke Helgeland er 5.060 millioner. 1.080 millioner av dette skal hentes inn gjennom bompengefinansiering, det gir en bompengeandel på 21,3%. For strekningen Korgen-Bolna er summen for utbyggingen 1.640 millioner, hvorav 610 millioner skal hentes inn fra bompenger. Det gir en bompengeandel på 37,19%.
Det er likevel verdt å merke seg at disse bompengetallene er uten omkostninger og finansieringskostnader. For Korgen-Bolna er det beregnet 300 millioner i finanskostnader og 110 millioner til drift og innkrevingskostnader for bompengeselskapet. Legger man dette på totalsummen blir bompengeandelen for veistykket høyere.
IKKE VEDTATT
Selv om proposisjonen er lagt fram og fått godkjenning fra departmentet er ikke dette vedtatt i Stortinget enda. Saken er sendt dit, og skal først til behandling i Transport- og kommunikasjonskomiteen før den blir sendt videre til endelig avgjørelse i Stortinget.
- LES OGSÅ: Ordføreren håper på bomfri vei15/10/2013