Forbrukerrådet har testet svar og kvalitet på svar på henvendelser til alle norske kommuner. Hemnes blir rangert på en 126. plass i Norge, og en 8. plass i Nordland.
Forbrukerrådet har gitt seg ut for å være privatpersoner, og sett på hvor enkelt det er å finne informasjon hos kommunene. De har også ringt og mailet kommunene, for så å rangert svarene etter kvalitet og ventetid på svar.
Spørsmålene som har blitt stilt er reelle problemstillinger for folk flest, som prisinformasjon for sfo, saksbehandlingstid for byggesaker og åpningstider for svømmehaller.
Hemnes ender opp på sluttsummen 65,5 poeng. Forbrukerrådet har satt en grense på 66,7 av 100 for å bli kalt en servicekommune, så kommunen er nærme den godkjenningssummen.
I testen kommer pleie og omsorg best ut med 93 av 100 poeng, mens tekniske tjenester kommer dårligst ut med 46.
Se testen hos forbrukerrådet.