Elizabeth Åsjord Sire mener det ikke er sort-hvitt om lærere trenger etterutdanning eller ikke.
Ikke ensartet. Elizabeth Åsjord Sire mener det ikke er sort-hvitt om lærere trenger etterutdanning eller ikke. FOTO: Fredrik Halsen

Elevenes læring og trivsel må komme først

Det er fort å falle i fellen om å bruke egne eksempler når man forsvarer de politiske løsningene vi tror på. Men når jeg hører personlige erfaringer om gode lærere som argument for at man ikke trenger å stille krav, mener jeg man ignorerer den andre siden totalt. For det er ikke svart-hvitt.

Under fylkestingssaken om regjeringens ønskede unntak fra kravet om relevant kompetanse i norsk, matte og engelsk, fikk man høre mange eksempler på dyktige lærere som ikke har behov for videreutdanning. Representanter fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet melder om deres foreldre, bekjente, eller seg selv, hvor det ikke er behov for videreutdanning. Eksempler på dette finnes det nok mange av, men det gjør det også i den andre enden. Så jeg gjør nå som de partiene fra venstresiden på fylkestinget, og forteller historien om lille Sire. Og av hensyn til læreren jeg hadde, vil jeg ikke konkretisere hvilket fag det var.

Fra elsk til hat

Jeg elsket dette faget gjennom hele skoleløpet, helt til jeg nådde videregående for 11 år siden. Og det var ikke fordi jeg ble mer rastløs eller lei av skole generelt. Det var fordi undervisningen vi fikk var alt annet enn tilfredsstillende. Læreren som person er nok en av de smarteste menneskene jeg har møtt, men det var likevel vanskelig å lære noe. Den pedagogiske gnisten var ikke til stede.

Følelsen av å gå fra å mestre noe veldig godt, til å konstant kjenne på at jeg hang etter, gikk også ut over andre fag etter hvert. Det var utrolig frustrerende å kjenne kjærligheten for et fag gå i oppløsning. Oppskriften for å motivere en elev er ikke lek og moro i skoletimene, eller en hvilken som helst hyggelig og omgjengelig person som står foran tavla. Det handler om å kunne lære bort det man kan på en interessant og givende måte. Du kan godt være den smarteste personen i rommet med mest erfaring bak beltet, men det er ikke bra nok når jobben din er en av de viktigste grunnsteinene for elevenes læring og fremtid.

Elevene først

Skolen skal være til for elevene. Det er jo hele poenget. Så la oss sette elevene sin læring først, og ikke senke ambisjonsnivået vårt for skolen. Én av de viktigste faktorene for å lykkes her er lærere med faglig fordypning og rett kompetanse i det faget de underviser i, og jeg tror jeg har fått frem hva det kan bety for elevenes trivsel og motivasjon. Etter en lang tid med pandemi er det også flere piler som peker i feil retning. Det må vi få snudd.

Konsekvensen av forslaget, som jo enn så lenge ikke er vedtatt, har fått umiddelbare følger. Nå er det 1/3 som dropper å søke seg til videreutdanning i fagene matte, norsk og engelsk: Dette er omtrent 1250 lærere. Det er bekymringsfullt.

Mine eksempler og erfaringer skiller seg helt fra andres opplevelser, noe jeg mener understreker behovet for at vi må holde ambisjonsnivået oppe. Hvis ikke blir det fort opp til tilfeldigheter om elevene får lært det de skal, og vi kan ikke under noen omstendigheter gamble med læringen til ungdommen vår.

Elizabeth Åsjord Sire

Fylkestingsrepresentant (H)