Norge skal bli mer aldersvennlig både i byer og på landet, og Hemnes kommune er intet unntak. Arbeid med prosjektet Leve hele livet, et prosjekt som kommer som følge av stortingsmelding 15, som er en kvalitetsreform for de eldre, skal føre oss nærmere målet. Reformen har fokus på at de eldre skal mestre livet sitt lengre, ha muligheter til å bo hjemme lenger. Men hva trengs for å gjøre vår kommune aldersvennlig? Hvilke behov har de eldre her?
Den demografiske utviklingen tvinger frem endringer i kommunale tjenester. Det blir flere og flere eldre, men færre hender og hoder som skal ta seg av dem. Dette er bakgrunnen for stortingsmeldingen, som også ansvarliggjør de eldre i større grad enn før.
Meldingstjeneste
Kommunestyret vedtok i sitt møte 20.04 en strategisk plan for brukermedvirkning og innbyggerdialog i Hemnes kommune.
Enhetsleder for omsorgstjenesten Kari Brendås Lillebjerka og Lars Tore Hatten sier at kommunen skal bli bedre på innbyggerdialog for å kunne tilby tjenester som treffer innbyggerne over 65 sine behov. Som et ledd i dette har de nylig startet opp med en meldingstjeneste på kommunens heimeside. Her kan innbyggere stille spørsmål som dreier seg om tjenestene i denne kategorien.
– Ja her kan folk spørre om hva som helst knyttet til Leve hele livet. Hvor det er snakk om de fra 65+, og deres pårørende, forteller Kari Brendås Lillebjerka som er enhetsleder for omsorgstjenesten.
– Spørsmålene blir ikke liggende åpne for alle å se, men kommer kun frem til den som skal sitte i andre enden av meldingstjenesten, presiserer hun.
Kari forteller at det på denne måten også er lettere for kommunen å hjelpe folk til å finne svar selv, henvise dem videre til de rette folkene, alt etter hva de trenger hjelp til. Som eksempel hvis de lurer på noe om egen bolig og hvordan det kan legges til rette for at en skal kunne bli boende i egen bolig lengre.
– Så er det viktig at spørsmålsstiller legger inn kontaktinformasjon, telefonnummer eller e-postadresse, for at vi skal kunne svare dem, sier Kari.
Her kan folk spørre om hva som helst knyttet til Leve hele livet
Lillebjerka nevner at det fine med denne meldingstjenesten er at etter hvert vil de få oversikt over hva det er folk lurer på, og dermed hva det trengs å gi informasjon om.
– Slik vil informasjonsflyten vår bli mer treffsikker, forteller enhetslederen.
Kartlegging av behov
Lars Tore Hatten er leder for gruppa et aldersvennlig Hemnes, og forteller at de skal innhente kunnskap om de eldres behov og sikre brukermedvirkning ved å ta i bruk en spørreundersøkelse. Den håper han er klar om noen uker. Undersøkelsen skal hjelpe kommunen med å kartlegge, og i neste omgang tilby det som brukerne, de eldre i dette tilfellet, faktisk tenker de har behov for.
– Vi vil vite hva som er viktig for folk, og spørsmålene skal være formulert slik at svarene kan brukes konkret i neste omgang. Som hvor de ønsker å bo når de blir eldre, eller hvilken velferdsteknologi som trengs for å klare seg selv. Dette skal være til hjelp for dem når de skal planlegge egen alderdom, forklarer Hatten.
– Å bruke innbyggerdialoger i forkant av endringer i kommunale tjenester, i stedet for å bruke høringer i etterkant av prosesser med planlegging vil sørge for at vi får tjenester som dekker brukernes behov, samtidig vil de oppleve større mulighet for å påvirke egen alderdom. Hvilket vil være helt i tråd med det som ligger som en grunntanke i Leve hele livet, – at vi skal ta ansvar for egen alderdom i større grad enn før, utdyper Lillebjerka.
Transport, turløyper og møteplasser
– Vi har tenkt at transport er en del av det som de eldre ser på som et behov. For å komme seg på butikken for eksempel, men om det stemmer vil vi jo da kunne finne ut, sier Hatten. Han sier denne spørreundersøkelsen skal bidra til at tjenestene kommunen tilbyr dekker reelle behov.
Videre nevner Hatten at møteplasser og turløyper er aktuelle temaer som de ønsker å finne ut om de eldre ønsker tilgjengelig.
For å nå frem til folket i aldersgruppen 65+ må de bruke ulike fora. Hjemmesiden skal brukes aktivt, men også andre kommunikasjonsmetoder må brukes for å få en innbyggerdialog der flest mulig i målgruppen kan komme med sitt bidrag.
– Det er ikke alle vi møter på heimesida til kommunen, noen treffes bedre gjennom for eksempel SMS, eller folkemøter, sier Lillebjerka og føyer til at det med koronarestriksjoner ikke er alt de får gjennomført, og at meldingstjenesten derfor var en koronavennlig måte å starte på.
Ansvar for egen alderdom
Slike endringer som enhetslederen og hele den kommunale omsorgsenheten står foran tar det tid å implementere, og gjøre om til en ny normal både i tanke og handling.
– Høy alder er ikke det samme som stort behov for hjelp. Det må vi øve oss på å tenke. Nå skal vi hjelpe de eldre til å klare seg lengre selv, med diverse hjelpemidler, og ta mer ansvar for å mestre livet i egen heim i stedet for å bo mange år på sykehjemmet, avslutter Lillebjerka.